Jesteś tutaj: Blog Jak obliczyć alimenty na dziecko?

Jak obliczyć alimenty na dziecko?

#alimenty # dziecko

12:30, dnia 11 czerwiec 2022r.
Kategoria:Blog

Jaka kwota alimentów na dziecko jest odpowiednia?

Każdego roku do sądu wpływa coraz więcej spraw o alimenty na dziecko. Nie ma znaczenia, czy rodzice dziecka mieszkają osobno, czy razem. Nie ma znaczenia, czy rodzice mieszkają razem czy osobno. Ważne jest, aby oboje rodzice przyczyniali się do zaspokajania podstawowych potrzeb dziecka. Sądy najczęściej orzekają o alimentach na rzecz małoletnich dzieci. Jedno z rodziców, jako przedstawiciel prawny dziecka, jest zobowiązane do reprezentowania go w sądzie. Jeśli dziecko nie jest pełnoletnie, rodzic musi wystąpić o alimenty. Dzieje się tak dlatego, że po osiągnięciu pełnoletniości dziecko nie będzie już miało władzy rodzicielskiej, która sprawowałaby nad nim opiekę. Co sąd powinien wziąć pod uwagę przy podejmowaniu decyzji o przyznaniu alimentów?

W języku fachowym osobę, która wnosi o alimenty, nazywa się "uprawnionym". Pozwany jest często rodzicem osoby uprawnionej i nazywany jest zobowiązanym. W sprawie o alimenty sąd bada dwie podstawowe kwestie. Są to podstawowe kwestie.

Sytuacja finansowa i życiowa dziecka

Na pierwszy plan wysuwają się usprawiedliwione potrzeby uprawnionego. Sąd oceni sytuację finansową i życiową dziecka, aby ustalić kwotę, która wystarczy na zapewnienie mu utrzymania. Pod pojęciem utrzymania rozumie się takie wydatki, jak jedzenie, ubranie, szkoła i opieka medyczna. Przy określaniu potrzeb dziecka należy wziąć pod uwagę, ile ma ono kieszonkowego.

Możliwości ekonomiczne i finansowe zobowiązanego

Sąd weźmie również pod uwagę możliwości finansowe zobowiązanego. Sąd zbada również indywidualną sytuację osoby, której należne są alimenty. Sąd ustali również codzienną sytuację życiową danej osoby, np. gdzie pracuje, jakie ma dochody i czy korzysta z opieki medycznej. Należy pamiętać, że liczą się tylko możliwości finansowe osoby, która musi płacić alimenty. Nie wlicza się w to faktycznych zarobków. Sąd określi kwotę, jaką zarabia zobowiązany, ale najważniejszym czynnikiem jest to, ile zobowiązany mógłby zarabiać dzięki swojemu wykształceniu, doświadczeniu zawodowemu i sile. Zobowiązany nie może twierdzić, że stracił pracę lub że obecnie nie uzyskuje żadnych dochodów. Głównym celem sądu jest ochrona dobra dziecka i zapewnienie, że będzie ono w stanie pokryć koszty utrzymania. Przepisy Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego są takie same i mają zastosowanie zarówno do postępowań, w których może brać udział osoba niepełnoletnia w wieku kilku lat lub miesięcy, jak i do tych, w których Uprawnionym jest osoba pełnoletnia.

Podsumowanie

W pierwszej kolejności sąd dokona rozliczenia. Porównuje on potrzeby dziecka z zasobami finansowymi i majątkowymi osoby zobowiązanej do płacenia alimentów. Należy pamiętać, że sąd weźmie również pod uwagę osobiste starania rodzica o wychowanie i utrzymanie dziecka jako sposób na wypełnienie obowiązku alimentacyjnego.

Jak widać, sprawy o alimenty w praktyce mogą być bardziej skomplikowane, niż się wydaje.